Ring till oss

020-34 40 40 
Må - To 8.00-17.00, Fre 8.00-15.00

Maila till oss

Adress

Storgatan 42
Box 633, 151 27 Södertälje

Sociala kanaler

Twitter     Facebook     Kundo

Flytta med ditt elavtal

Ska du flytta?

Det är en hel del att tänka på när det är dags att flytta från en bostad till en annan. Det som rör elen är inga konstigheter. Det hjälper vi dig med.

Kolla in hur det funkar med elen vid flytt

När det är dags att flytta

När du ska flytta så följer vi gärna med dig till ditt nya boende. Vi hjälper dig med ditt befintliga elavtal, alternativt att hitta det perfekta elavtalet för dig om du vill byta elbolag i samband med din flytt.

Att flytta betyder alltid någon form av nystart. Detsamma gäller med ditt elbolag - du kan ta med ditt elbolag i flytten eller passa på att byta elbolag till din nya bostad. Ett bra tillfälle att ta aktiva beslut helt enkelt.

När det är dags för flytt läser ditt nätbolag av din slutmätarställning. Därefter meddelar de ditt elbolag mätarställningen och berättar vilket datum du flyttar ut. Ditt elavtal bryts med din elleverantör vid utflyttning så det är god idé att se över elavtalet och teckna ett nytt elavtal till den nya adressen.

Undvik flyttkaos med vår checklista

Vi har satt ihop en flyttlista som du kan ta hjälp av - bocka bara av punkterna allteftersom när det är dags. Lycka till!

  • Skaffa kartonger: Packa tyngre saker i botten och lättar saker högst upp. Fyll på med handdukar och tidningspapper som skydd.
  • Sälj eller skänk bort det du inte vill ha med dig i flytten.
  • Hyr flyttbil eller anlita flyttfirma.
  • Kontakta ditt elbolag samt leverantörer av gas, vatten och avlopp, fjärrvärme och sophämtning.
  • Flytta eller säg upp tidning, internetabonnemang, hemförsäkring och telefon.
  • Kontakta Adressändring.

Vi följer gärna med och blir ditt elbolag

Vi på Telge Energi vill gärna att du kontaktar oss när det är dags att flytta. Du kan välja att teckna elavtal på webben eller att kontakta oss på 020-34 40 40  så hjälper vi dig att hitta det bästa alternativet för dig och ditt boende.

Teckna ett rent elavtal
Elavtal faktura

Faktura & betalning

Automatiskt med autogiro, elektroniskt med e‑faktura eller räkningen hem i brevlådan. Välj det som passar dig bäst.

Läs om betalningssätt

Faktura & betalning

Förenkla dina betalningar! Att betala elräkningen via autogiro eller e-faktura är både praktiskt och miljövänligt, men självklart kan du få räkningen hem i brevlådan också.

Autogiro

Med autogiro sker dina betalningar till oss automatiskt, med rätt belopp på rätt dag. Du får information om din elfaktura från oss i god tid och på så vis kan du vara säker på hur mycket som dras från ditt konto och vilket datum det dras. Autogiro beställer du enklast genom din bank.

E-faktura

Med e-faktura får din räkning skickad till din Internetbank. Du ser fakturan från oss när du loggar in dig på ditt konto och du kan betala den direkt. Det här är ett miljövänligt och praktiskt alternativ. När du väljer att betala med e-faktura så sätt hjälper oss att minska miljöpåverkan. Ansökan om e-faktura gör du via din internetbank.

Enklare elräkning

Vill du även i fortsättningen ha ett inbetalningskort?

Har du fått vår nya faktura och vill ha ett inbetalningskort även i fortsättningen?  eller ring 020-34 40 40 så fixar vi det. 

Kolla in vår fakturaförklarare
Fakturaförklaring

Hitta svar på vanliga frågor

Hur gör jag för att betala mina räkningar via autogiro?

Autogiro beställer du genom din bank.

Jag skall flytta, hur gör jag?

När du flyttar behöver du starta ett nätabonnemang med den lokala nätägaren för din nya adress. Det är de som ser till att du är ansluten till elnätet och att du faktiskt får el i uttagen. Det är även nätägaren du ska be om ett anläggnings-id till din nya adress, så att vi sedan kan leverera ren el till din nya bostad.

Jag har fått ett inkassokrav, varför?

Om en räkning inte betalas i tid så skickar vi först en påminnelse. Har inte den betalats inom förfallodatum skickas ett inkassokrav ut. Inkassokravet ska vara betalt inom 8 dagar från utskriftsdatum. En påminnelse kostar 60 kr och ett inkassokrav kostar 180 kr.

Är det lönsamt med Timprisavtal?

Timprisavtal innebär att du betalar Telge Energis inköpspris per timme för det förbrukningsvärde vi får från ditt nätbolag. För att tjäna på ett Timprisavtal krävs det lite jobb från din sida. Du bör bl a ha möjlighet att förlägga din elförbrukning till lågpristid (nätter och helger) och t ex kompletteringselda med ved eller pellets eller på annat sätt minska din elförbrukning under högpristid.

Varför driver Telge Energi kravet på sänkt skatt på ren el?

De flesta av oss vet att vi står inför en global klimatkatastrof om vi inte snabbt sätter in verkligt effektiva åtgärder. Det måste till exempel löna sig att välja klimatvänlig el. Idag betalar konsumenterna samma skatt på el från smutsig kol och gas som på ren el. Vi tror att fler skulle välja ren el om den var billigare, därför vill vi sänka energiskatten på ren el för konsumenter. Idag består cirka 40 procent av din elräkning av skatter och avgifter. Samtidigt skulle de kunder som väljer ren el få ett kvitto på att de gjort ett bra miljöval. Som elbolag har vi ett ansvar att göra det lätt för konsumenterna att välja ren el. Men det krävs också att politikerna agerar kraftfullt.

Visa fler
el_vis_enheter

Har du Elvis hemma?

Här hittar du mjukvara och manualer till Elvis energidisplay som hjälper dig minska din elförbrukning.

Allt till din energidisplay

Energidisplayen Elvis

Här kan du ladda ner mjukvaran till din Elvis energidisplay. Här hittar du även manualerna till displayen och mjukvaran till energidisplayen.

Med hjälp av Elvis energidisplay kan du överföra data från displayen till datorn och se din förbrukning i form av tabeller och grafer. Informationen kan hjälpa dig att minska din elförbrukning med upp till 15%. Mjukvaran kan lagra och spara senast insamlad data.

Ladda ner mjukvara och manualer

Ladda hem mjukvara till PC

Ladda hem mjukvara till Mac

Ladda ner manual till mjukvaran

Ladda ner manual till energidisplayen

Ladda ner snabbguide till energidisplayen

Kundpanelen på TelgeEnergi

Kundpanelen

Det ska vara enkelt att vara elkund. Vår Kundpanel är ett gäng i olika åldrar som hjälper dig och oss att göra det bättre för dig som kund.

Läs mer om Kundpanelen

Kundpanelen

Vi på Telge Energi vill att det ska vara enklare att vara elkund. Därför har vi satt ihop en kundpanel med sju personer av olika bakgrund och ålder.

Elbranschen kan vara komplex och svår att förstå, det vet vi, och det är där Kundpanelen kommer in. Vår kundpanel ska hjälpa oss att öka kunskapen om vad elkunder tycker och vad de förväntar sig av oss som bolag.

Kundpanelen finns självklart även där för dig som redan är kund hos oss idag. Om du känner dig osäker på något eller tycker att vi gjort nåt fel kan du maila dina frågor direkt till dem på .

Ante Lindmark Telge Energis KundpanelAnte Lindmark

Sysselsättning: Upplevare och glad senior
Bor: Parhus i Gnesta
Elförbrukning per år: Hoppas på max 9000 kWh
Bästa energisparartipset: Villaägare bör se över värmekällan.
Idag finns många energisnåla system.
Allmänt: Investera i mindre energikrävande produkter. 
Miljö i vardagen: Jag är duktig på att sortera avfall,
köper gärna närproducerat, cyklar hellre än tar bilen och stänger av standby-läget.


Jenny Dahlberg Telge Energis kundpanelJenny Dahlberg

Sysselsättning: Spökskrivare och författare
Bor: Radhus i Södertälje
Elförbrukning per år: Ingen aning
Bästa energisparartipset: Använd lågenergilampor
Klimat i vardagen: Jag har börjat källsortera. Och så gillar jag återvinningstänket också.

 


Sara Dahlin Telge Energis kundpanelSara Dahlin

Sysselsättning: llustratör och personlig assistent
Bor: I fristående villa på landet 8 mil söder om Stockholm.
Elförbrukning per år: Vet ej. 
Ditt bästa energispartips: Dra ner värmen några grader och 
använd varma tofflor.
Miljö i vardagen: Jag sopsorterar, har inga onödiga lampor tända,
tvättar när maskinen är full med kläder, har lägre värme inomhus
och använder tofflor och kofta, minimalt tomgångskörning, köper direkt från bonden m.m.


Simon Lidholm Telge Energis kundpanelSimon Lidholm

Sysselsättning: Webbutvecklare
Bor: Lägenhet i Ljungskile.
Elförbrukning per år: 1600 kWh
Ditt bästa energispartips: Släck lampan när du går ut från ett rum.
Miljö i vardagen: Jag går, cyklar eller åker buss.

 

 


Gunilla Lindell Telge Energis KundpanelGunilla Lindell

Sysslesättning: Föräldraledig mångsysslare
Bor: Med man, fyra barn och två marsvin i villa i Gråbo 
Elförbrukning per år: 12000 kWh
Ditt bästa energispartips: Bo trångt! 19 grader räcker gott när man är många som alstrar värme. Mediefria dagar och "Earth Hour" varje vecka (på nioåringens initiativ, han tycker att det är så mysigt!)
Klimat i vardagen: Går/springer/cyklar på sträckor upp till en mil, köttfria dagar, släcker lampor, källsorterar, flyger sällan och så påminner jag barnen om att det är de som ska fortsätta leva hållbart när vi kilat vidare.


Rose Marie Nejdling är med i Telge Energis kundpanelRose Marie Nejdling

Sysslesättning: Jobbar som Vallonbruksguide och frilansar som pastor i Equmeniakyrkan.
Bor: I underbara Tobo strax söder om Tierp. Har en liten stuga med en trädgård.
Elförbrukning per år: 6500 kWh
Ditt bästa energispartips: Laga mat i våningar på en platta eller i micron. Ät så mycket mat som möjligt som inte behöver tillagas.
Klimat i vardagen: Åker kommunalt, komposterar och sopsorterar. Sparar på vatten och el. Köper allt som gå på secondhand, väljer mat som är ekologiskt och fairtrade så långt det går.


Robin Söderblom är med i Telge Energis kundpanelRobin Söderblom

Sysslesättning: Student och egen företagare
Bor: I en hyreslägenhet på 50 kvm i Mellerud
Elförbrukning per år: 1800 kWh
Ditt bästa energispartips: Skär ner på dina materiella behov och onödig matkonsumtion.
Klimat i vardagen: Jag pendlar dagligen med tåg och buss. Prioriterar miljömärkta, ekologiska och närproducerade konsumtionsvaror.

Vill du prata med oss?

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig. Vi har öppet vardagar mellan 8-17 och fredagar 8-15.
Ring mig
Idag har vi har öppet mellan 08:00 och 17:00.


Är det strömavbrott?

Om du har strömavbrott hemma eller upplever andra driftsstörningar så ska du vända dig till ditt elnätsbolag. Det är elnätsbolaget som ansvarar för att distributionen av din el via elnätet.

Se driftinformation på Telge.se

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig här och få nyheter om elpriset, elmarknaden och förnybar energi från solkraft, vindkraft och vattenkraft direkt till mailen.

Hitta ditt elområde

Här kan du snabbt hitta vilket elområde du bor i.
Skriv ditt postnummer
Hitta

Inlägg från vårt kundforum

    Om Telge Energi

    Vi är ett rent elbolag som bara säljer el från solkraft, vindkraft och vattenkraft. När du tecknar elavtal hos oss så tar du ställning för klimatet och bidrar till utbyggnaden av förnybara energikällor. 

    Läs mer om oss