Ring till oss

020-34 40 40 
Må - To 8.00-17.00, Fre 8.00-15.00

Maila till oss

Adress

Storgatan 42
Box 633, 151 27 Södertälje

Sociala kanaler

Twitter     Facebook     Kundo

Hitta svar på vanliga frågor

Hur gör jag för att betala mina räkningar via autogiro eller E-faktura?

Autogiro och E-faktura beställer du genom din bank.

Beroende på när ansökan lämnas in kan det i enstaka fall dröja upp till 30 dagar innan det är aktiverat. Kontakta gärna kundcenter på telefon 020-34 40 40 eller om du har några frågot.

Tack för att du hjälper oss minska miljöpåverkan genom mindre pappersanvändning och transporter.

Jag skall flytta, vad behöver jag göra?

När du flyttar behöver du starta ett nätabonnemang med den lokala nätägaren för din nya adress. Det är de som ser till att du är ansluten till elnätet och att du faktiskt får el i uttagen. Det är även nätägaren du ska be om ett anläggnings-id till din nya adress, så att vi sedan kan leverera ren el till din nya bostad. Läs mer här eller kontakta vårt kundcenter på telefon 020-34 40 40 eller via .

Jag har fått ett inkassokrav, varför?

Om en räkning inte betalas i tid så skickar vi först en påminnelse. Har inte den betalats inom förfallodatum skickas ett inkassokrav ut. Inkassokravet ska vara betalt inom 8 dagar från utskriftsdatum. En påminnelse kostar 60 kr och ett inkassokrav kostar 180 kr.

Är det lönsamt med Timprisavtal?

Timprisavtal innebär att du betalar Telge Energis inköpspris per timme för det förbrukningsvärde vi får från ditt nätbolag. För att tjäna på ett Timprisavtal krävs det lite jobb från din sida. Du bör bl a ha möjlighet att förlägga din elförbrukning till lågpristid (nätter och helger) och t ex kompletteringselda med ved eller pellets eller på annat sätt minska din elförbrukning under högpristid. Nyfiken på ytterligare information, logga in på Mina sidor och läs mer här.

Varför driver Telge Energi kravet på sänkt skatt på ren el?

De flesta av oss vet att vi står inför en global klimatkatastrof om vi inte snabbt sätter in verkligt effektiva åtgärder. Det måste till exempel löna sig att välja klimatvänlig el. Idag betalar konsumenterna samma skatt på el från smutsig kol och gas som på ren el. Vi tror att fler skulle välja ren el om den var billigare, därför vill vi sänka energiskatten på ren el för konsumenter. Idag består cirka 40 procent av din elräkning av skatter och avgifter. Samtidigt skulle de kunder som väljer ren el få ett kvitto på att de gjort ett bra miljöval. Som elbolag har vi ett ansvar att göra det lätt för konsumenterna att välja ren el. Men det krävs också att politikerna agerar kraftfullt.

Visa fler
Är det dags att flytta? Ta med din rena el!

Ska du flytta?

Det är en hel del att tänka på när det är dags att flytta från en bostad till en annan. Det som rör elen är inga konstigheter. Det hjälper vi dig med.

Kolla in hur det funkar med elen vid flytt
Bebbe med faktura

Faktura & betalning

Automatiskt med autogiro, elektroniskt med e‑faktura eller räkningen hem i brevlådan. Välj det som passar dig bäst.

Läs om betalningssätt

Faktura & betalning

Förenkla dina betalningar! Att betala elräkningen via autogiro eller e-faktura är både praktiskt och miljövänligt, men självklart kan du få räkningen hem i brevlådan också.

Autogiro

Med autogiro sker dina betalningar till oss automatiskt, med rätt belopp på rätt dag. Du får information om din elfaktura från oss i god tid och på så vis kan du vara säker på hur mycket som dras från ditt konto och vilket datum det dras. Autogiro beställer du enklast genom din bank.

E-faktura

Med e-faktura får din räkning skickad till din Internetbank. Du ser fakturan från oss när du loggar in dig på ditt konto och du kan betala den direkt. Det här är ett miljövänligt och praktiskt alternativ. När du väljer att betala med e-faktura så sätt hjälper oss att minska miljöpåverkan. Ansökan om e-faktura gör du via din internetbank.

Enklare elräkning

Saknar du ditt inbetalningskort?

Har du fått vår nya faktura och vill ha ett inbetalningskort även i fortsättningen?  eller ring till 020-34 40 40. 

Kolla in vår fakturaförklarare
Fakturaförklaring

Våra öppettider under jul & nyår

God_Jul_onskar_vi_pa_TelgeEnergiGod_Jul_onskar_vi_pa_TelgeEnergi

Vi har öppet som vanligt under jul- och nyårsledigeheten, förutom följande dagar:

Ons 24 dec: stängt
Tor 25 dec: stängt
Fre 26 dec: stängt
Ons 31 dec: stängt
Tor 1 jan: stängt
Tis 6 jan: stängt

Vi önskar er en riktigt god jul och ett gott nytt år!


Är det strömavbrott?

Om du har strömavbrott hemma eller upplever andra driftsstörningar så ska du vända dig till ditt elnätsbolag. Det är elnätsbolaget som ansvarar för att distributionen av din el via elnätet.

Se driftinformation på Telge.se

Hem

Logga in på Mina sidor

Mina sidor_illustration_webb (1)Mina sidor_illustration_webb (1)

På Mina sidor kan du som är kund hos oss se dina fakturor, din elförbrukning och få koll på en hel del annat som rör ditt elavtal.

Logga in på Mina sidor

Vill du prata med oss?

Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig. Vi har öppet vardagar mellan 8-17 och fredagar 8-15.
Ring mig
Om Telge Energi

Vi är ett rent elbolag som bara säljer el från solkraft, vindkraft och vattenkraft. När du tecknar elavtal hos oss så tar du ställning för klimatet och bidrar till utbyggnaden av förnybara energikällor. 

Läs mer om oss